Netwerken 2.0

Regelmatig krijgen de jobhunters de vraag van werkzoekenden hoe zij hun social media kanalen kunnen inzetten bij het vinden van een baan. Naast dat social media interessant is om organisaties te volgen om zo op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures, kan het ook het ideale platform zijn om jezelf te presenteren bij toekomstige bedrijven.

LINKEDIN

Personal branding.

Wat maakt jou uniek en hoe draag je dit uit? Probeer je te onderscheiden van de rest. Niet makkelijk als je net als honderden anderen in jouw regio op zoek bent naar een soortgelijke baan. Probeer op je LinkedIn profiel duidelijk uit te dragen waarom jij voor een bepaalde functie geschikt bent. Wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf niet. Een professionele foto, profiel schets van jezelf en een zelfgeschreven artikel kunnen al het verschil maken! Reageer op artikelen die in je interessegebied liggen, maar pas wel op met wat voor soort commentaar je geeft! Dit is allemaal terug te vinden op je pagina.

Connecties.

Nodig iedereen die een waardevolle connectie zou kunnen zijn. Familie, (oud)collega’s, vrienden, medestudenten. Zelfs je sportschool ‘buddy’ of het groepje vrijwilligers waarmee je voor een goed doel samenwerkt kunnen je mogelijk in de toekomst van dienst zijn.

FACEBOOK

Privacyinstellingen.

Facebook is een medium dat vooral privé gebruikt wordt. Toch kiezen steeds meer bedrijven ervoor om ook op hun Facebookpagina vacatures te plaatsen. Zorg dat je profiel afgeschermd is voor mensen met wie je niet bevriend bent op het moment dat je aan het solliciteren bent. Op Facebook worden veel familiekiekjes, vakantiefoto’s en persoonlijke updates gedeeld. Werkgevers en recruiters checken een Facebook account om in te schatten wat voor persoon iemand is.

TWITTER

Interactief.

Twitter staat bekend om zijn razendsnelle communicatie. Met maximaal 140 tekens ben je verplicht om ’to the point’ te zijn. Door de korte berichtgeving is het leuk om niet alleen berichten uit te zenden maar ook te ontvangen: interactie! Organisaties vinden het ook leuk om op deze manier te communiceren. Verwacht geen stapels uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken, maar een leuke interactieve tweet uit het verleden tussen jou en een organisatie waar je in de toekomst solliciteert is natuurlijk wel een leuke binnenkomer.