Tips bij een nieuwe baan in Corona tijd

Nu Corona weer lijkt op te leven in Nederland, is het onderwerp zeker nog niet van de baan. Het is mooi als je toch een nieuwe baan hebt kunnen bemachtigen in deze tijd, maar blijf niet stilzitten! Nu is de tijd om jezelf te laten zien.

1. Wees proactief

Zorg dat je proactief en enthousiast bent, stap op mensen af! Wacht niet af totdat iemand je een taak geeft als je iets hebt afgerond. Andere mensen hebben dit vaak niet in de gaten, dus trek vooral aan de bel. Vooral als je thuis werkt; bel of chat actief met je manager of leidinggevende. Zij hebben jou immers ook nodig in het bedrijf.

2. Stel vragen

Om bij het vorige punt aan te sluiten: schroom niet om veel vragen te stellen. Als je thuis werkt, kan het lastiger zijn voor je leidinggevende om dingen uit te liggen. Als je gericht vragen stelt, kan hij of zij dat beter doen. Een goede manier om dat te doen is om even aan je collega’s te vragen of je ze kunt storen. Even kort bellen is ook altijd een goede zet: dit zorgt er ook voor dat je meer een band kunt opbouwen met je nieuwe collega’s.

3. Interactie met collega’s

Normaal zou je misschien een praatje hebben bij de koffieautomaat of gezellig kletsen op de vrijmibo. Ook teammeetings zorgen voor meer diepgang in het werk en met je collega’s. Nu dat allemaal even niet aan de orde is, zul je je collega’s online moeten opzoeken. Hier kun je ook zelf initiatief in nemen door bijvoorbeeld een FaceTime borrel te organiseren. Handig voor als je straks weer naar kantoor mag: dan heb je alvast een band opgebouwd!

4. Wees representatief

Ga van tevoren na wat de dresscode van de organisatie is. Ook als je een video-vergadering hebt, wil je goed voor de dag komen. Het is verleidelijk om met je laptop en je pyjama op de bank te ploffen, maar dit zal ook invloed hebben op je werkhouding. Probeer in ieder geval normale kleding aan te doen; wel zo professioneel!

5. Jezelf voorstellen

Het is prettig als je nieuwe collega’s weten wie je bent: zoek uit met wie je gaat samenwerken en wie je leidinggevende is. Je eerste contact met collega’s zal waarschijnlijk via een videomeeting of aan de telefoon zijn: neem hier zelf het initiatief in, of stuur een mail waarin in je jezelf voorstelt.

6. Op tijd beginnen

Last but not least: begin op tijd. Op je eerste werkdag wil je niet te laat komen toch? Dit geldt ook voor als je thuis werkt; start op tijd je pc op. Laat je collega’s en je manager zien dat je zin hebt in je eerste werkdag, en klaar bent om de werkzaamheden met beide handen aan te pakken. Ook als je zelf mag bepalen wanneer je begint zouden wij je adviseren dit in acht te nemen.