Jobhunting: een voorbeeld uit de praktijk

Een vrouw viel uit bij een bekend uitzendbureau wegens stress gerelateerde klachten. Maar liefst 10 jaar was zij in dienst bij deze grote organisatie. Inmiddels was zij een doorgewinterd in het HR vak. Enigszins verbaasd was ik door deze aanmelding. Een senior recruiter en HR deskundige die hulp nodig had bij het zoeken naar een geschikte baan. Ik krabde mezelf even achter de oren. Nieuwsgierig belde ik de kandidaat om een afspraak te maken voor een intake.

Tijdens de intake werd mij veel duidelijk over het profiel van deze vrouw. Het was niet zozeer het niet kunnen vinden van een geschikte baan die zou aansluiten bij de kwaliteiten en jarenlange ervaring. Het was zoals zij zelf noemde ‘de haken en ogen’ van haar beperking waar zij op dat moment rekening mee diende te houden in een nieuwe functie. Zij zocht naar een kantoorbaan maar gaf aan voor vrijwel iedere alternatieve passende optie open te staan. Ze gaf de voorkeur aan de branche Zorg, omdat zij hier heel bekend was met uitzenden.

Bij een nieuwe organisatie zouden de uren zeer gedoseerd en gefaseerd op te bouwen moeten zijn. Wenselijk is een plek zonder al te veel onderbrekingen, deadlines en hoog werktempo. Ik begon met het zoeken in haar regio uit mijn eigen netwerk. De achterliggende gedachte was hiervoor dat een voor mij bekende organisatie de situatie van de kandidaat beter zou begrijpen. Niet al te grote organisaties maar wel een waar zij van toegevoegde waarde zou zijn, zonder dat er daardoor druk ontstaat.

Na twee dagen bellen trof ik een medewerker P&O van een kleine thuiszorg instantie. Op dit moment was er geen interesse volgens haar. Er was veel gaande in de organisatie. Een fusie met een andere partij, met de daarbij komende problematiek hadden zij nog heel wat te regelen op de afdeling HR. Er was geen plek voor een nieuwe collega die ingewerkt zou moeten worden. Als Jobhunter ben ik graag aan het woord, om een kandidaat aan te prijzen bij een nieuwe werkgever. Maar even belangrijk is het luisteren naar wat er gezegd word door de andere partij, deels omdat ik oprecht geïnteresseerd ben wat er allemaal speelt op de arbeidsmarkt maar ook om kansen te benutten. En hier zag ik een kans. Ik vroeg om het telefoonnummer van het hoofd van P&O en de volgende dag had ik een terugbelafspraak.

Ik had een heel open en prettig gesprek met hoofd P&O. Zij schetste situaties die haar zorgen baarde bij het samenvoegen van de organisaties. Bij de andere partij was de HR afdeling, zoals zij het zelf omschreef een grote puinhoop. Doordat zij als organisatie zelf jarenlang kleinschalig opereerde was ze bang dat er niet voldoende kennis was om dit in goede banen te leiden. En juist daar zou mijn kandidaat perfect kunnen ondersteunen! Ik lichte het cv van de kandidaat toe en vertelde dat zij een organisatie zocht waar zij in de loop der tijd uren mocht uitbreiden. Dit zou perfect aansluiten op de toekomstige visie van de organisatie. Een kennismakingsgesprek volgde met de kandidaat.

Twee weken later kreeg ik een telefoontje van een enthousiaste kandidaat. Zij was aangenomen bij de organisatie! Volgende maand zou ze starten als medewerker HR en zou ze ondersteuning bieden bij de fusie die zou plaatsvinden, om te beginnen met 12 uur per week. We zijn inmiddels een jaar verder en mevrouw Laan heeft met haar kennis kunnen bijdragen aan een prettige overgang van de twee organisaties. Inmiddels is zij voor 24 uur in dienst en hoopt in de toekomst voor 32 uur inzetbaar te zijn.  Zij voelt zich op haar plek in de organisatie en ervaart geen stress in haar functie door haar achtergrond en expertise.

– Cassandra Tas
Jobhunter